Fortsättningen på min vandring

22/6 torsdag

Etapp 1 + 7 km på etapp 2

Så har det ÄNTLIGEN blivit dags att packa in väskan i bilen och köra mot Kloten där jag ska börja min vandring. Väskan är lite tyngre än jag trott och hoppats, ca 23 kg med vatten. Ungefär vid 10 tiden är vi framme vi och efter den sista kollen av packning, snörning av kängor, pussar och kramar av min man börjar jag och Roffe att gå. Jag har både telefon och kamera redo for att dokumentera mitt äventyr. Min första dag ska jag ta mig från Kloten via Gillersklack till Olovsjön. En vandring på 28 kilometer. Det är en sträcka som är ganska lätt, det är en och annan liten stigning men med Hell Week i Norge och 4444 trappsteg rakt upp är dessa stigningar rena barnleken. Jag tror nog ändå att även andra som inte var med på Hell week skulle tycka att det var överkomligt.

Vid starten i Kloten

Jag hinner inte gå särskilt långt innan jag slås av att nu är jag äntligen här, det som jag väntat på, planerat inför och tränat inför är DETTA. Jag går där i skogen i ett ljusgrönt skimmer omgiven av träd och blåbärsris och är tacksam för att just jag fick den här möjligheten.

28 kilometer är ganska långt, något jag visste från början. Jag hade en tydlig plan för hur jag skulle gå, jag skulle gå i 50 min sen vila i 10 min sen gå i 50 min sen en lite längre paus kanske till och med lunchpaus (beroende på vad klockan var) sen var det det intervaller jag skulle hålla. Det gjorde jag också första dagen. Det här intervaller gjorde att jag gick ganska snabbt, jag pressade mig nog lite för hårt, det blev slitigt men jag var framme vid lägerplatsen Olovsjön ganska tidigt på kvällen. Trött, sliten, öm i fötterna men lycklig!

Trots ett otroligt fint vindskydd vill jag slå upp mitt tält och sova i det, det är första natten som jag ska sova ute med Roffe och jag vet inte riktigt hur han kommer att reagera. Sen tycker jag alltid att det känns mer ombonat i ett tält man kan ju liksom stänga om sig. Jag kommer ihåg att jag hade lite svårt att somna, jag ville så gärna somna för att jag skulle upp nästa dag och fortsätta. Lite som dagen innan julafton eller min födelsedag. Längtan efter morgondagen sabbar sömnen.

23/6 Midsommarafton

ca 9-10 km på etapp 2 + ca 13 km på etapp 3

Jag vaknar vid 06.00 ungefär, men ligger och slumrar och drar mig till 07.00. Det har inte regnat något under natten vilket är skönt när man ska packa ner tältet. Jag har sovit gott, vaknat några gånger när Roffe hört något utanför tältet som han tycker är värt att morra lite åt. Äter frukost och borstar tänderna och packar ner allt i ryggsäcken och tänker på att lägga regnkläder, lunch, kök och tält lättillgängligt. Köket och lunchen ska jag ju ha om några timmar, regnkläderna vill jag alltid ha lätt tillgängligt om det skulle blaja regna och tältet vill jag också ha ganska högt upp för det ska jag ju ha så fort jag kommer till nästa lägerplats.

Idag ska jag ta mig 22 kilometer. Olovsjön – Stjärnfors – Rasbackatjärn. Det var en vandring som var ganska jobbig, det var mycket uppför, men det som är positivt med att gå uppför är att det brukar bjuda på fina utsikter. Bergslagsleden är absolut ingen undantag när det gäller fina vyer. Det går sakta med tanke på gårdagens kilometer och min packning på ryggen samt att det som sagt var mycket uppför. Jag måste lämna min 50/10 plan och vilar numer när jag tagit mig uppför en stigning, ibland även innan en stigning. Jag går och tittar ner i marken och missar därför skyltningen vid två tillfällen, i övrigt tycker jag att skyltningen fungerar bra och det är tydligt markerat. Det kommer dock ett tillfälle till där jag och mamma går riktigt fel men det är först om 8 dagar, så den händelsen kommer jag att återkomma till.

Jag tog lunchpaus i Stärnfors, där var alla i full färd med att hissa midsommarstång och testa ljudanläggningen inför kvällens festligheter. Jag hör hur det skrattas och fixas och det jag måste erkänna att jag just där och då önskade att jag kanske hade valt en annan tidpunkt att genomföra mitt äventyr. Men den känslan försvinner när jag efter lunchpausen slänger upp ryggsäcken på ryggen och lämnar Stärnfors midsommarfirande bakom mig. Det som väntar mig nu är ännu mer uppför, några fina vyer till och ungdomens källa.

När jag äntligen kommer fram till Rasbackstjärn är jag ännu tröttare och mörare i kroppen äv vad jag var dagen innan. Jag har förvisso gått en kortare sträcka men nu börjar det verkligen kännas i kroppen att jag går långt och bär tungt. Även det här vindskyddet ligger väldigt fint, och är välskött. När jag äntligen fått i mig lite mat, och tagit av mig mina svettiga och numer också ganska illaluktande kläder njuter jag av värmen från en brasa och tackar vädergudarna för att det inte regnar. Jag lyxar dessutom till kvällen med att öppna en liten påse med djungelvrål, det är ju ändå midsommar! Den här natten har jag inga problem med att somna.

24/6 Lördag

8 km på etapp 3 + 10 km på etapp 4

Det regnade lite på natten men det gjorde inte mig något, jag var mest glad över att det inte kom något regn på kvällen eller morgonen när man ska hålla på med sin packning. På morgonen händer det inte så mycket, jag vaknar, packar det mesta i ryggsäcken, äter frukost (gröt med banan och jordnötssmör) som jag lagar med mitt gaskök, medan jag väntar på att ca 1 dl vatten ska koka upp hinner jag packa ner min sovsäck i sovsäckspåsen. Sen rör jag ner havregrynen och de torkade bananerna låter det småputtra lite medan jag tömmer luften ur mitt liggunderlag/luftmadrass. När gröten svalnar lite hinner jag plocka fram min lunch, som består av en varmakoppen soppa, nötter och ölkorv. Jag äter gröten direkt ur kastrullen jag börjar gå mot vattnet där jag ska ”diska” kastrullen samtidigt som jag tar de sista skedarna gröt (allt för att effektivisera). Jag har egentligen inte bråttom på morgonen men det känns ju dumt att söla och det är skönt att komma iväg ganska tidigt.

Roffe följer mig vart jag än går så även han går till sjön och tittar på när jag diskar. Vi växer liksom ihop kan man säga, och hela tiden har vi koll på varandra. Fast det skulle inte behövas för vi var aldrig mer än två meter ifrån varandra. Han är ett stort sällskap för mig och även om han inte säger så mycket så kan jag småprata med honom.

Rasbakstjärn – Nyberget – Garphyttedammen ca 18 km. Det var en ganska lätt vandring på plan mark. Naturen är fortfarande storslagen och jag försöker att tänka på att njuta, det är lätt hänt att jag bara går på utan att titta upp. Nu börjar jag hitta min rytm när jag går och det gör att jag kan hålla ett tempo som är effektivt för mig.

Jag kommer fram till min lägerplats vid Garphyttedammen, ganska tidigt på eftermiddagen. Då blir vilan extra lång känns det som, en kortare vandring, framme tidigt vilket betyder många timmars vila innan nästa pass. Som vanligt när jag kommer fram till lägerplatsen lägger jag ryggsäcken, av med skor och strumpor sen meddelar jag till min ankomst till lägerplatsen till mina föräldrar och min man. Medan jag gör mina göromål med att hugga lite ved och förbereda maten så ringer min telefon. Det är Staffan som vill komma och hälsa på! Det har nu gått 3 dagar sedan jag började min vandring och jag tar mer än gärna mot hans besök. Trots att det inte gått så lång tid blir jag väldigt glad över hans besök. Vi sitter tillsammans och beundrar miljön vi befinner oss i, och det är ju faktiskt så att delad glädje är dubbel glädje.

Jag var dock inte beredd på hemlängtan jag skulle få när Staffan åkte hem morgonen därpå. Jag var då inne på fjärde dagen och hade tio dagar kvar, det kändes som otroligt många dagar. Men vi skulle träffas snart igen, men det visste jag inte då.

Annonser

Publicerat av

rosedalsadventure

Som deltagare i Adventure Academy ska jag under sommaren 2017 gå hela Bergslagsleden och där med ta Orange Bandet. Du kommer kunna läsa om utbilningen Adventure Academy, min träning inför vandringen och om mindre äventyr och friluftsaktiviteter jag hittar på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )